Patiëntenenquêtes

Met de patiëntenenquête brengt u in kaart hoe uw patiënten uw praktijkvoering op allerlei aspecten waarderen. Dit helpt u te analyseren waar uw patiënten tevreden over zijn, en op welke punten uw praktijk zich kan ontwikkelen om aan de patiëntverwachtingen te voldoen.

Wanneer u 3-jaarlijks een patiënttevredenheidsonderzoek uitvoert, helpt dit u te voldoen aan de in artikel 23* beschreven norm Patiëntervaringen.

Werkwijze

U kunt kiezen of u uw patiënten een papieren enquête laat invullen, hen per mail benadert of een link naar de enquête op uw website plaatst. NPA stuurt u geprinte vragenlijsten toe, en faciliteert de digitale opties.

De rapportage van de enquête laat u zien op welke punten u uw praktijkvoering kunt verbeteren om uw patiënten (nog) beter te helpen. U kunt uw scores vergelijken met die van de andere praktijken die deze vragenlijst hebben ingevuld. De rapportage bevat ook achtergrondinformatie en tips.

Toelichting

Het betreft hier de EUROPEP-enquête. De enquêtes zijn beschikbaar in het Nederlands en in het Engels. In de actuele informatie bij de normen (op NPAweb) staat welke alternatieve enquêtes door NPA worden erkend.

* U vindt het artikel op NPAweb en in het boekje Kwaliteitsnormen voor de huisartsenpraktijk, NHG-Praktijkaccreditering versie 2.1.