Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen.
Wij gebruiken cookies om uw instellingen en voorkeuren te onthouden. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser [of via uw profielpagina] maar dit kan het functioneren van onze website negatief aantasten.

Zo werkt NPA-Certificering Huisartsenpost
Voordat u aan de slag gaat, neemt een auditor contact met u op voor een telefonsich startgesprek. Samen neemt u het gehele traject door, zodat duidelijk is wat u
wanneer kunt doen en waar de nodige informatie staat.
Vervolgens gaat u met behulp van de NPA-Wegwijzer en uw team aan de slag met een zelfevaluatie. De PREM HAP kan daar onderdeel van uit maken. Zo krijgt u inzicht in de zaken die goed gaan en de dingen die beter kunnen.
Heeft u overzicht van de zaken waar nog actie nodig is? Zijn de nodige verbeteringen doorgevoerd? Dan bent u klaar voor de pre-audit.
Bent u al gecertificeerd? Waarschijnlijk is een pre-audit dan niet nodig. Dit wordt voor uw aanmelding met u afgesproken.
Wat er nog nodig is om de definitieve audit aan te kunnen vragen komt aan bod tijdens de pre-audit. Tijdens gesprekken met u en het team neemt u met de auditor onder andere uw zelfevaluatie door en de gegevens die u hiervoor heeft verzameld. De auditor onderzoekt ook in hoeverre u op dit moment aan alle normen voldoet.
Tijdens de voorbereiding gaat u aan de slag met de verbeterpunten die tijdens de pre-audit zijn vastgesteld. Dit houdt in dat u verbeterpunten oplost óf een concreet
plan van aanpak maakt aan de hand van het overzicht uit de pre-audit. Daarna is het tijd om de audit aan te vragen.
De auditor bespreekt en bekijkt op uw huisartsenpost welke keuzes er zijn gemaakt om de basis op orde te hebben en bovenal hoe de huisartsenpost invulling geeft aan de lerende organisatie. Voldoet u aan de normen? Dan zal de auditor advies uitbrengen om het certificaat toe te kennen. Zijn er nog kleine verbeterpunten? Dat is geen probleem, zolang u een plan heeft om ze aan te pakken. Met de auditor bespreekt u op welke termijn de verbeteringen worden doorgevoerd.
Gefeliciteerd! Dankzij het werk dat u heeft verzet ontvangt u binnen vier weken na afronding van de audit het certificaat en het auditrapport. Vanaf nu kunt u zich
presenteren als een door NPA gecertificeerde huisartsenpost. U ontvangt het certificaat en alle benodigde materialen om patiënten, zorgverzekeraars en anderen te informeren.
Vanaf nu doorloopt u jaarlijks een controle-audit om het certificaat te behouden en uw kwaliteit te borgen, waarbij het iedere drie jaar een hercertificeringsaudit betreft. Is er een aspect van het werk op de post waar u extra aandacht aan wilt geven? Dit kunt u voorafgaand aan de controle-audit afspreken met de auditor. Ook kan de auditor u tijdens de audit op kansen wijzen om uw post verder te ontwikkelen.
De normen
In de kwaliteitsnormen versie 2.0 komen verwachtingen met betrekking tot goede kwaliteit van de beroepsgroep, patiënten, zorgverzekeraars, vanuit de overheid en andere belanghebbenden samen. Basis zijn de professionele standaard, de kernwaarden en kerntaken, de patiëntverwachtingen en wet- en regelgeving.
Overzicht gecertificeerde huisartsenposten
Klik hier voor een volledig overzicht van huisartsenposten met het keurmerk NPA-Certificering Huisartsenpost.
