NPA-Certificering Huisartsenspoedpost
De juiste zorg op het juiste moment
De focus van certificering met NPA ligt daar waar hij bij de post ook ligt: op het primaire proces. Urgentie denken bepaalt het werk op een huisartsenspoedpost en dankzij de input van huisartsenspoedposten, is dit goed doorgedrongen tot de NPA-Certificering Huisartsenspoedpost.
NPA certificeert huisartsenpraktijken sinds 2005 en volgt de ontwikkelingen in de eerstelijnszorg op de voet. Op verzoek van deelnemers heeft NPA voor de huisartsenspoedpost een certificering met kwaliteitsnormen ontwikkeld die logisch aansluit bij NHG-Praktijkaccreditering. Net zoals bij de andere NPA-certificeringen is hiervoor nauw samengewerkt met het werkveld.
De kwaliteitsnormen
NPA certificeert huisartsenzorg aan de hand van normen die worden vastgesteld door het NHG en andere belanghebbenden. De kwaliteitsnormen bestaan uit Principes en Auditpunten. Principes beschrijven het te bereiken resultaat en de Auditpunten zijn onderwerpen die tijdens de audit in ieder geval aan bod komen. Wilt u het papieren boekje Kwaliteitsnormen voor de huisartsenspoedpost? Stuur dan een e-mail naar:
bureau@praktijkaccreditering.nl. Liever digitaal? Klik op de knop hieronder.
Meer dan certificeren
PREM HASP
Patiënttevredenheidsonderzoek
Weten hoe patiënten uw zorgverlening ervaren geeft inzicht in kansen voor verbetering. De gevalideerde patiëntvragenlijst PREM HASP is daarvoor een uitstekend hulpmiddel. Alle deelnemers aan NPACertificering Huisartsenspoedpost krijgen deze enquête kosteloos aangeboden.
NPA-Wegwijzer
Hulp en ondersteuning
Door de wegwijzer te volgen wordt u geholpen om per norm een goede inschatting te maken van mogelijke risico’s en aandachtspunten. De route naar relevante zaken zoals richtlijnen, standaarden of wet- en regelgeving staat voor u klaar.
Deskundig
Auditoren die de praktijk kennen.
NPA-auditoren zijn toegerust om met u het gesprek aan te gaan over uw huisartsenspoedpost. Allen hebben een academische achtergrond en werkervaring in de zorg. Bijna de helft van hen is huisarts (geweest).
Zo werkt NPA-Certificering Huisartsenspoedpost
Startgesprek
Voordat u aan de slag gaat, neemt een auditor contact met u op voor een telefonisch startgesprek. Samen neemt u het gehele traject door, zodat duidelijk is wat u wanneer kunt doen en waar de nodige informatie staat.
Zelfevaluatie
Vervolgens gaat u met behulp van de NPA-Wegwijzer samen met het team aan de slag met een zelfevaluatie. De PREM HASP kan daar onderdeel van uit maken. Zo krijgt u inzicht in de zaken die goed gaan en de dingen die beter kunnen.
Voorbereiding pre-audit
Heeft u overzicht van de zaken waar nog actie nodig is? Zijn de nodige verbeteringen doorgevoerd? Dan bent u klaar voor de pre-audit.
Bent u al gecertificeerd? Waarschijnlijk is een pre-audit dan niet nodig. Dit wordt voor uw aanmelding met u afgesproken.
Pre-audit
Wat er nog nodig is om de definitieve audit aan te kunnen vragen komt aan bod tijdens de pre-audit. Tijdens gesprekken met u en het team neemt de auditor onder andere uw zelfevaluatie en verzamelde documentatie met u door. De auditor onderzoekt ook in hoeverre u op dat moment aan alle normen voldoet.
Voorbereiding audit
Tijdens de voorbereiding gaat u aan de slag met de verbeterpunten die tijdens de pre-audit zijn vastgesteld. Dit houdt in dat u verbeterpunten oplost óf een concreet plan van aanpak maakt aan de hand van het overzicht uit de pre-audit. Daarna is het tijd om de audit aan te vragen.
Audit
Met de auditor bespreekt u welke keuzes er zijn gemaakt om de basis op orde te hebben en bovenal hoe de huisartsenspoedpost invulling geeft aan de lerende organisatie. Voldoet u aan de normen? Dan zal de auditor advies uitbrengen om het certificaat toe te kennen. Zijn er nog verbeterpunten? Dat is geen probleem, zolang u een plan heeft om ze aan te pakken. De commissie van toekenning geeft aan op welke termijn u deze doorvoert om tot toekenning van het certificaat te kunnen komen.
Toekenning certificaat
Gefeliciteerd! Dankzij het werk dat u heeft verzet ontvangt u binnen vier weken na afronding van de audit het certificaat en het auditrapport. Vanaf nu kunt u zich presenteren als een door NPA gecertificeerde huisartsenspoedpost. U ontvangt het certificaat en alle benodigde materialen om patiënten, zorgverzekeraars en anderen te informeren.
Jaarlijkse controle audits
Vanaf nu doorloopt u jaarlijks een controle-audit om het certificaat te behouden en uw kwaliteit te borgen, waarbij het iedere drie jaar een hercertificeringsaudit betreft. Is er een aspect van het werk op de post waar u extra aandacht aan wilt geven? Dit kunt u voorafgaand aan de controle-audit afspreken met de auditor. Ook kan de auditor u tijdens de audit op kansen wijzen om uw post verder te ontwikkelen.
Patiënttevredenheidsonderzoek met PREM HASP
Net als binnen uw huisartsenspoedpost, staat ook bij NPA de patiënt centraal. Patiënten die naar de post komen of bellen, mogen erop
vertrouwen dat snel en zorgvuldig wordt vastgesteld hoe urgent zij hulp nodig hebben. Ook mogen zij erop vertrouwen dat zij op het juiste moment de juiste zorg krijgen. Dit betekent dat alles in de post goed op orde moet zijn. Certificering met NPA biedt de post én de patiënten het vertrouwen dat dit inderdaad het geval is.
Om op eenvoudige wijze inzicht krijgen in welke onderwerpen door uw patiënten positief beoordeeld worden en waar nog mogelijkheden zijn voor verbetering biedt NPA u kosteloos de PREM HASP aan. De PREM HASP is een korte, generieke, gevalideerde vragenlijst waarmee ervaringen van patiënten met de huisartsenspoedpost digitaal worden uitgevraagd en gemeten. Op deze manier kunt u de kwaliteit van de zorgverlening door uw huisartsenspoedpost verder verbeteren én voldoen aan één van de kwaliteitsnormen van certificering.
Overzicht gecertificeerde huisartsenspoedposten
Bekijk hieronder in de lijst welke huisartsenspoedposten door NPA gecertificeerd zijn en het certificaat NPA-Certificering Huisartsenspoedpost hebben ontvangen.
Nieuws
Eerste Opleidingsaanbieders Triage ontvangen nieuw certificaat
Eerste Regio-organisaties ontvangen certificaat NPA-Regiocertificering
Aanbod NPA voor Meer Tijd Voor de Patiënt
Heeft u een vraag of wilt u iets bespreken?
Neem dan direct contact met ons op
Bel ons op 088 – 022 0000
Op werkdagen tussen 08:30 en 17:00
of mail naar
relatiebeheer@praktijkaccreditering.nl
Stuur een bericht
Dan komen we zo snel mogelijk bij u terug
Door het bericht te versturen ga ik akkoord met het privacyreglement.